AssessMIJ social
Facebook Twitter Linkedin

Uw arbeidsmarkt vraagt om werknemerambassadeurs

Simon Sinek (van het concept “starts with why”) zei ooit: “klanten zullen nooit van een bedrijf houden totdat haar werknemers het eerst zelf waarderen”. Diverse onderzoeken bevestigen dit.  Werknemersambassadeurs creëren is cruciaal in de huidige arbeidsmarkt. Goede medewerkers behouden is key. Binden en boeien is belangrijker dan ooit! Bent u al bezig met het creëren van medewerkerambassadeurs?

 

Waarover praten zij?

Als u een sterk personeelsbestand hebt dat zich betrokken en bevoegd voelt, gaan uw medewerkers anderen vertellen hoe zij zich voelen over het bedrijf waarvoor zij werken. Waar zullen ze het over hebben? Nou eigenlijk over alles en ze doen dit overal. Bij barbecues met vrienden, in de supermarkt, in de coffeeshop en zelfs op vakantie. En mensen geloven de persoon met wie ze praten in de supermarkt en op vakantie. Zo kunnen positieve of negatieve beelden ontstaan over uw bedrijf. En dan praat ik nog niet eens over al die medewerkers die geen promotie kregen, hun beoogde studie niet vergoed kregen, niet serieus genomen werden, contracten niet verlengd kregen, ruzie met hun leidinggevenden kregen en met tegenzin vertrokken!

 

 Werknemersmerk

Belangenbehartiging van het werknemersmerk is geen nieuw concept, maar wordt nog niet en overal breed gedragen en uitgevoerd. Criticasten hoor ik zeggen dat je medewerkers niet teveel mag verwennen (ook niet in een krappe arbeidsmarkt) en dat het vooral veel te duur is om ze veel aandacht te geven.

Medewerkers laten ervaren dat ze bij een leuke “tent” werken kent vele gezichten; naast medewerkers serieus nemen, empowerment en de betrokkenheid of verantwoordelijkheid in iedere laag in de organisatie te stimuleren en goede feedback te motiveren, zie je vaak andere manieren om medewerkerambassadeurs te stimuleren zoals: stoelmassages op het werk voor een korte ontspanning, een bloemetje of kaart van de directeur op je verjaardag en een chocoletter tijdens sinterklaas, gemak diensten als stomerij en boodschappen op het werk; je kunt het zo gek niet verzinnen of het is er.

De mogelijkheden zijn divers en voor elke beurs te organiseren om je medewerkers positief over je bedrijf te laten spreken. In deze tijd absoluut geen overbodige luxe. De markt is zeer gunstig op dit moment voor medewerkers en zelfs uw onder-performers kijken op dit moment om zich heen. Dat vindt u wellicht niet zo erg, maar dat uw toppers op drift raken, stemt u vermoedelijk ronduit humeurig. U kunt natuurlijk ook inzetten op dure arbeidsmarktcommunicatie-campagnes of andere schreeuwerige media-uitingen, maar daar moet u doorgaans een grotere portemonnee voor meenemen.

 

 Wat wordt beoogd?

 Maar wat wordt beoogd met het creëren van medewerkerambassadeurs?  Is dat niet gewoon medewerkers ‘kopen’, ‘omkopen’ en of te veel verwennen?  Zo kan je er inderdaad naar kijken. Maar mijn ervaring is toch echt, dat goed zijn voor je medewerkers als effect heeft dat deze ook goed zijn voor je bedrijf en de neiging hebben om zich langer aan u te verbinden. In ieder geval willen zowel de criticasten als de lobbyisten van medewerkerambassadeurs hetzelfde: “binden en boeien van je personeel”.

En misschien heeft u zelf nog meer ideeën of een strategie om deze medewerkerambassadeurs te kweken, waarbij u focust op de volgende items:

  • Desire for Purpose: medewerkers hebben een passie voor het doel van uw organisatie.  Ze willen weten dat wat ze doen, er toe doet – en ze willen dit graag vertellen aan hun eigen netwerken,
  • Creëren van Merkloyaliteit,
  • Communicatiebereik: technologie en sociale media heeft de traditionele mond-tot-mondcommunicatie versterkt, zodat berichten binnen enkele seconden de massa bereiken.

Employee Journey’, ‘Employee Advocacy’en overige Strategieën

Naast een goede stijl van leidinggeven passend bij uw doelstellingen, een marktconform salaris, erkenning, waardering, goede feedback, een stimulerende, inspirerende en lerende omgeving met fijne collega’s, gaan veel grotere HR-afdelingen over tot de zogenaamde ‘Employee Journey’. Inmiddels geen hype meer, maar een echte moderne methode waarin de medewerker een denkbeeldige, constante en energieke “reis” maakt vanaf het moment dat het contract wordt getekend tot ze de organisatie weer verlaten. In deze reis zitten verschillende belangrijke momenten voor de medewerker (Moments of Truth) met hun nieuwe organisatie. Bijvoorbeeld een eerste werkdag en het eerste functioneringsgesprek met de leidinggevende. Belangrijk daarbij is dat je op elk moment je medewerkers verbaast, verrast en de verwachtingen overtreft.

Ook zie je bedrijven nu content-strategieën ontwikkelen om hun merk vleugels te geven. Deze content wordt verspreid via artikelen op de eigen site, externe media en uiteraard via de sociale media. Deze zogenaamde ‘Employee Advocacy’is een relatief nieuwe manier om het bereik te vergroten en de achterliggende doelen van de content-strategie waar te maken. Bij Employee Advocacy gaat het om het betrekken van je medewerkers bij het verspreiden van content. Geen gekke gedachte, omdat medewerkers allemaal in een relevant sociaal netwerk zitten. In een mum van tijd wordt je merk vertienvoudigd of juist verkleind en met zaken waar men trots op is.

 

 Employee Journey nader bekeken

Om te begrijpen waarom medewerkers (vroegtijdig) je bedrijf verlaten kan het in kaart brengen van de employee journey uitkomst bieden. Maar hoe pak je dit aan als HR verantwoordelijke? Begin simpel en ga in elke fase van de employee journey op de stoel zitten van de nieuwe medewerker die je zou willen aantrekken. Hoe zit je ‘in de wedstrijd’? Wat is het gevoel bij je bedrijf? Kijk dan vooral naar de volgende zaken waarin nauw samenwerken met marketing een vereiste is:

  1. Employer branding: Waarom zou (ik) of onze nieuwe medewerker hier willen werken? Potentiële kandidaten krijgen een beeld van je organisatie door het gevoel dat zij hebben bij je merk en door content die je deelt via social media. Verplaats jezelf in het soort nieuwe medewerkers dat je wilt aantrekken en deel content gericht op die doelgroep
  2. Recruitment:Vraag je af, past dit bedrijf bij mij? Past de functie bij mij als persoon? Hoe is de cultuur? Wat zijn de (standaard)procedures qua sollicitatie en waar ga ik als nieuwe medewerker mee te maken krijgen? En hoe voel ik me daarbij?
  3. Pre-boarding:Wat kan ik verwachten in mijn inwerktraject? En wat verwacht het nieuwe bedrijf van mij? Nieuwe medewerkers enthousiasmeren vóór dag 1 is al lang niet meer de trend in HR- land. Maar in veel organisaties is inwerken nog een behoorlijk ondergeschoven kindje. Door een goed inwerkprogramma laat je nieuwe kandidaten al kennismaken met je bedrijf en strategie voordat ze überhaupt begonnen zijn. Gevolg: je creëert meer betrokkenheid en nieuwe collega’s zijn sneller productief.
  4. Onboarding: De eerste zestig dagen zijn cruciaal in de employee journey. Ze kunnen de ervaring van je nieuwe medewerker maken of breken. Zorg dat je de juiste content op het juiste moment aanbiedt. Zo overspoel je je nieuwe collega’s niet met content die ze op dat moment helemaal niet nodig hebben. En steeds meer ligt de focus op kennismaken, verbinden en netwerken.
  5. Retentie:Should I stay or should I go? Werknemers zijn voortdurend op zoek naar kansen, incentives of promoties. Uiteraard kan je niet altijd iedereen op het gewenste moment een promotie geven! Wat kan helpen zijn extra projecten, een denktank of innovatieteam waar collega’s hun ideeën kunnen inbrengen en mee kunnen denken over oplossingen.
  6. Exit-interview:Wat zijn de hoogte- en dieptepunten van je loopbaan bij dit bedrijf? Als ik de “baas” was, wat zou ik dan anders doen? Als iemand weggaat is het geen schande en nog steeds wordt 10% verloop als normaal en gezond beschouwd. Deze ex-medewerkers bieden juist super goede feedback over hun ervaring bij jouw bedrijf. Vraag daarom om eerlijke feedback, ook in deze fase. En laat vooral dit niet door een stagiair uitvoeren of werken met standaard vragenlijsten, maar probeer echt door te vragen.

Door vanuit de bril van de employee journey te kijken kunt je eenvoudig een goed inzicht in de uitstappunten van je personeel krijgen. Maar ook in wat je moet doen om hen te behouden! En waarom een verfijnde, verfrissende strategie voor het promoten van werknemersmerken van cruciaal belang is voor toekomstige organisatorische successen.

Welke vorm van medewerkersloyaliteit je ook neerzet, alles helpt, maar blijf vooral constant en zet het in als constante en niet omdat u vandaag de dag uw mensen niet vasthoudt, maar altijd. HR heeft een belangrijke rol en vindt in Marketing hier een goede partner.

Succes met het creëren van medewerkerambassadeurs en het behouden, binden en boeien van uw medewerkers die u liever niet kwijt wilt!

Wilt u verder praten over het binden en boeien van huidig personeel of het vinden van nieuw personeel? Dan kunt u contact opnemen met drs. Jerry M. Janssen, als ervaren HR-professional actief met www.assessmij.nl. Het HR-bureau dat werkgevers helpt met talentmanagement en HR-optimalisatie. En op dit moment actief als docent HRM bij het MBO-Utrecht.

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *