Stress en burn-out zijn hard op weg om volksziekte nummer één te worden. Met grote gevolgen zoals functioneringsproblemen, conflicten, concentratieproblemen, slaapstoornissen, onverklaarbare lichamelijke klachten, angst en depressie. De beroepsbevolking raakt langzaam maar zeker collectief overspannen en oververmoeid. Kort- en/of langdurig ziekteverzuim liggen op de loer.
We zijn steeds minder lichamelijk actief terwijl we ons brein overuren laten maken door een overload aan prikkels. We worden gebeld – op de vaste lijn en op ons mobieltje, soms tegelijkertijd – door mensen die van alles van ons willen, mailtjes die we moeten doen of op moeten reageren en 200 mailtjes per dag is voor sommigen geen uitzondering. Ja, Asscher kan wel stellen dat we ’s avonds niet meer op ons mobieltje hoeven te kijken en niet meer hoeven te mailen, maar heeft dit nut?
Stress en een dusdanig stressniveau waardoor het elastiekje breekt (burn-out) is niet gek in ons huidig werkveld. Mensen staan steeds meer bloot aan prikkels en informatie… En niet iedereen kan dat niveau constant vasthouden. Drang om te presteren en waard zijn voor je geld/loon is ‘Key’ voor de huidige medewerker! Maar hoe kan het dat juist de ene persoon meer last heeft van stress en de ander totaal niet?
Persoonlijkheid
Het antwoord is te vinden in iemands persoonlijkheid. De mate van stresstolerantie en de mate waarin de persoon druk en spanning juist nodig heeft om tot prestaties te komen verschilt. Sommige mensen worden juist gedreven door spanning en druk. Deze mensen kunnen goed met deze externe druk omgaan. Ze zijn zogezegd stabiel van aard en niet snel uit het lood te slaan, ook als er veel pressie wordt uitgeoefend. De valkuil bij deze personen met deze extreme score is dat ze minder snel de urgentie van problemen en klachten zien. Ze relativeren en bagatelliseren namelijk vooral kleine en soms zelfs grote problemen. Hierdoor kunnen ze op anderen soms ook wat stoïcijns overkomen.
De mensen met deze hoge stresstolerantie komen sneller tot prestaties, vooral onder (tijds)druk en met deadlines. Deze personen kunnen vaak moeilijker in een rustige omgeving functioneren. Een andere valkuil bij deze personen is dat ze al snel werk en problemen laten liggen totdat de druk en urgentie steeds groter wordt; en dan “op het laatste moment” pas gaan werken.
Aan de andere kant van het spectrum zie je mensen met een lage stressbestendigheid en -tolerantie. Deze mensen hebben eerder een grote behoefte aan rust en kalmte om te presteren. Pressie en hectiek kunnen sneller tot emotionele reacties en zelfs paniek leiden. Vaak zijn dit zeer betrokken mensen. Deze zien al snel de urgentie van problemen en klachten in, zelfs van kleine. Deze mensen relativeren en bagatelliseren problemen bijna nooit en geven er eerder prioriteit aan. Deze categorie mensen hebben ook doorgaans timemanagement issues. Deze personen kun je beter niet blootstellen aan een zeer hectische baan en/of werkomgeving. En het zijn ook eerder deze mensen met deze lage score op stresstolerantie waarbij de kans bestaat dat het elastiekje breekt, met alle gevolgen van dien.
Karakterprofiel en stress
Tot prestaties komen in een hectische of juist rustige omgeving – de mate van stresstolerantie – wordt bepaald door iemands karakterprofiel. En deze stresstolerantie heeft een directe correlatie met de mate van eigenwaarde. Of anders gezegd iemands ‘zelfverzekerdheid’. Is de zelfverzekerdheid hoog zal dat een effect hebben op iemands stresselasticiteit. Maar andersom; niet iedereen die zelfverzekerd overkomt in het sollicitatiegesprek heeft een hoge stresstolerantie.
Nu kunt u de mensen op training sturen of werkprocessen zelfs anders of rond bepaalde medewerkers organiseren. Maar ik sta meer voor het ‘beginnen bij de bron’; namelijk met werving en vooral goed selecteren waarbij je extreem let op stresstolerantie en op de versterkende en neutraliserende karakteristieken! “Niets vervelender dan een overspannen medewerker die 2 jaar op de loonlijst staat waar je geen productiviteit van hebt!”
Wilt u verder praten over stresstolerantie of het in kaart brengen van uw potentieel? Dan kunt u contact opnemen met drs. Jerry Janssen van AssessMIJ; een HR-bureau dat maatwerk assessments aanbiedt ter ondersteuning bij alle business onderwerpen waar het People aspect een belangrijke rol speelt; selectie, ontwikkeling, beoordeling, performance- en optimalisatie-vraagstukken.www.assessmij.nl, info@assessmij.nl, 0653476915